יום שבת, 28 באפריל 2012

ברבי פוסט - על סאדיזם וברביות


חדשות ועדכונים:
אחרי היעדרות ממושכת בשל פרויקטים ועיסוקים רבים מדי, I'm back!
תוכלו למצוא בכתבו עלי\כתבתי כתבות פרי עטי באונלייף וסיקור על תיקי פוניה שנמכרים עכשיו גם בניו יורק.
הפעם התפניתי לספר ולשתף בפרויקט הברביות שלי. הכל התחיל ממס' רעיונות לקומפוזיציות שעלו לי בראש ללימודי הצילום. אחרי כמה סשנים מוצלחים באוהל אור שמאפשר צילום סטודיו במימדים קטנים, עלו לי בראש כבר מס' סדרות רציניות.

אז לפני פרויקט הברביות שלי. קבלו סקירה קצרה אך מגניבה של עולם הברביות כפי שלא הכרתם.


התמונה מכאן

ברבי מיוצרת בארה"ב ומשווקת החל מ-1959. הרעיון נולד במוחה של אישה (מפתיע דווקא) העונה לשם רות הנדלר בהשראת בובה גרמנית שהביאה לבת שלה, העונה לשם ברברה (מקורי משהו). מעבר למראה הנשי הסקסי שלה מסתבר שמה שהיה מהפכני בברבי היה שיטת השיווק הפנייה ישירות לילדים ולא להורים (מה שהפך לדבר די נפוץ בימינו). בשנת 1961 החלו לייצר את קן, בן זוגה הגברי. אגב, ב-2004 הפסיקו לייצר אותו (די תמוהה).
הפקה מיוחדת לשנת 2010 - סדרת הקריירה. התמונה מכאן

הפרסומת הראשונה לברביות:



אני מניחה שכל קוראת מתמלאת כרגע ברגש נוסטלגי לברביות שהיו נחלתה בילדות. מסתבר, שיש מי שהפך את זה לעיסוק, אמנות ואף אובססיה.

את האתר "fashion doll guide" פתחה אספנית ברביות שפתחה את האתר כדי לספק מידע מקיף על בובות ברבי וינטג', בגדים, אביזרי אופנה ועוד בובות אספנות, החל מהברבי הראשונה שיצאה בשנת 1959. האתר מספק מידע ותמונות על ברביות מכל השנים – שמותיהן, אביזרים, שינויים במהלך השנים ועוד ולדעתי הוא ממש מסמך תרבותי מרתק. שוק שלם של אספנים מוכרים וקונים אביזרים נדירים משנות השישים ואילך.
אבל יש צל גדול שמעיב על הבובה השדופה בעלת המידות המעוותות שאפשר להאשימה בחינוך קלוקל וביצירת מודל יופי פנטזיונרי המבוסס על אידאל יופי אנורקטי שהונחל לדורות של ילדות. את השפעת המודל המעוות אפשר לראות עד ימינו בדמות דוגמנית רוסיה שניתחה עצמה, יש שאומרים, בדמות ברבית והיא נחשבת לברבית האנושית הראשונה (סליחה, אביבית בר זוהר). 



ויש מי שלקח את הברבי צעד אחד קדימה למושא אמנותי שנוי במחלוקת אך מעניין במיוחד. במסגרת התחקיר לפרויקט הברביות שלי הכרתי את הצלמת האודטו-דידקטית Mariel Clayton שמייצרת סדרות של תמונות היוצרות עולם כאוטי, מעוות וסאדיסטי של ברבי. בסדרת עבודות שנקראת "Bad Barbie" מציגה קלייטון את ברבי כרוצחת סדרתית. זו סוג של תשובה לנקמת הברבי לפנטזיה הגברית שהגתה אותה (טרנטינו סטייל). היא אף מעידה שהיא שונאת את ברבי באחד מראיונותיה: 
I hate Barbie.You can’t get to be Barbie without an ocean’s worth of peroxide, 27 plastic surgeries and a complete lack of intelligence, so it irritates me immensely that this is the toy of choice women give to their daughters to emulate.”

מה שמדהים בעבודות של קלייטון זה יצירת הקומפוזיציה המורכבת הכוללת פריטים מיניאטוריים מדהימים שהיא שותלת בפריים. ניתן לראות את הסדרה המלאה באתר של קלייטון


















מסתבר, שנוצר טרנד של גולשים בעולם לצלם את ברבי או לערוך מניפולציות המוציאות אותה באור מאוד לא מחמיא:

התמונה מכאן

התמונה מכאן

 פרויקט הברביות של פוניה:הפרויקט קרם עור ופלסטיק מכמה פריימים מתוכננים והמשיך לחיפוש ןאיסוף מאסיבי של ברביות ואביזרים. לכל מי שמוכנן להשאיל\לתרום חפצי ברביות, בגדים או אביזרים, אני אשמח. ובינתיים קבלו הצצה ל-2 פריימים  מהפרויקט: 







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...